Experts over F-marketing

Facebook is geen vrienden- of contentplatform, het is een advertentieplatform
Deze pagina is een extra toevoeging op de zakelijke mogelijkheden van Facebook.

Naast de analyse, wat het bereik is van facebook marketing, de doelgroep en welke mogelijkheden bedrijven hebben. Is er ook gekeken naar wat experts vinden van deze opties. Allereerst is gezocht naar reviews hoe Nederlanders reageren op advertenties.

Volgens Bengelmedia, heeft iedere consument de mogelijkheid aan te geven of zij wel of niet geassocieerd (bevriend) willen worden met bedrijven pagina’s. 60% van de Nederlandse bevolking geeft aan niet bevriend te willen zijn met bedrijvenpagina’s. Terwijl een recent onderzoek van het GFK uitwijst dat de gemiddelde Nederlander 38 pagina’s liked!
Onbewust zoekt de consument toch interactie op met bedrijven. Denk hierbij veel aan like share & win acties, promotieacties, korting acties, kwantumacties, tips of nieuwe trends/producten/informatie van het bedrijf.

[Bron, last accessed 21 januari 2014] http://www.bengelmedia.nl/diensten/online-marketing/471-nieuws-online-marketing-wat-vindt-de-consument-er-van

Rob van Griensen van Heineken over Facebook; “Facebook is geen vrienden- of contactplatform, het is een advertentieplatform!”

Patrick Lerou van Philips: “Facebook is een social platform van de consument en wij als merk zijn daar te gast!”

Karlijn Vogel-Meijer van KLM; zij sluit zich aan bij Patrick Lerou van Philips en voegt toe: “verkopen doe je niet door te verkopen.”


Corine Keijzer over de topman Rob van Griensen tijdens het eerste Facebook congress in Nederland: “Rob van Griensven wist me direct te raken met zijn opmerking dat Facebook geen vriendenplatform is. Ook geen contentplatform, ook al gaf hij ook aan dat ze uren konden steggelen over de tekst bij een plaatje. Nee, het was puur een advertentieplatform. Voordat ik hier begin te gillen dat dit belachelijk is (ben het namelijk helemaal niet eens met deze stelling) en dat social media daar dus echt niét voor bedoeld zijn, moet ik toegeven: ze voeren daarin wel een zeer consequente strategie bij Heineken. En als je ergens in gelooft, dan moet je er ook vol voor gaan, zoals zij dat doen. Dat is het mooie van social media, iedereen bepaalt uiteindelijk zijn eigen regels.”

Alhoewel Rob van Griensen aangeeft dat F-marketing een vorm van directe advertentie is, is het doel van Heinekel wel imago verbetering en brand awareness. Het opbrengen van viraal verkeer is belangrijker dan directe verkoop. De online boodschap die Heineken wil brengen is als volgt: “Social by design, open minded, boodschap met een knipoog.”

Vervolgens is Corine Keijzer naar de gastcollege van Philips gegaan, daar was topman Patrick Lerou spreker. Hij kwam al wat later het podium op, dus hij begon direct als volgt: “Merken zijn te gast op Facebook, Facebook is iets van de consument!”
Eigenlijk ook helemaal niet gek, als ieder bedrijf gaat jagen op de enkele euro’s die een consument uitgeeft via Facebook, zal Facebook geen Facebook meer zijn. Dit is wel een trend die ik zie de komende jaren. Gebruikers willen iets uit de intentie van plezier en bedrijven zullen hierop proberen in te spelen. In te spelen als in andere woorden, het platform kapot maken en de gebruikers weg te jagen.

Hoe Philips hierop probeert in te spelen is hoe zij duidelijk maken dat de pagina van Philips, niet van Philips is, maar van jou!

De boodschap van Philips: “maak Facebook menselijk, zet je fans centraal.” Doe dit door leuke acties uit te voeren en je fans hiervoor te belonen.

Deze boodschap staat mij persoonlijk naar mijn hart. Een bedrijf dat net zo goed conversie wil verhogen via Facebook en dergelijke online platformen, maar niet de markt penetreert en de consument in zijn waarde laat. Zouden meer bedrijven van kunnen leren.

Als laatste is Corine naar het gastcollege van KLM geweest. De nederlandse topvrouw Karlijn Vogel-Meijer was hier te gast. Haar openingszin was als volgt: “Verkopen doe je niet door te verkopen!”

Dit is een heerlijke openingszin, in feite heeft ze ook gelijk. Stel je voor je dat je viritueel door Facebook heenloopt en dat het ene bedrijf na het andere bedrijf naar je toe adverteert. Bijna hetzelfde voorbeeld als je over de markt loopt en de ene na de andere marktverkoper schreeuwt: Verse groente dames en heren, aardappeltjes, rozijnen, wortelen en broccoli voor maar een euro! Zo moet je bedrijven ook zien die elke keer berichten sponsoren tussen je updates van je vrienden heen. Elke keer weer die leuze uitspraken over hoe goed ze zijn of hoe goedkoop ze zijn of hoeveel korting je kan krijgen. Opdringerigheid kun je het noemen.
De conclusie van Karlijn was ook: “Je zou alleen maar je fans wegjagen!” Compleet gelijk heeft ze!

KLM heeft social media hoog in de vaandel staan. Niet alleen is Facebook te gebruik voor complete service, de website biedt garantie aan voor 24 uur per dag service. Ieder moment van de dag moet een medewerker beschikbaar zijn voor een consument. De doelstelling is voor KLM binnen 1 uur te reageren op een verzoeg of vraagstuk van een consument. Dit is een knappe prestatie voor een groot concern. Je kunt je indenken dat soms duizenden vragen op een dag gesteld kunnen worden. Vragen waar je ook niet altijd antwoord op kan geven.

Wat ik mij bedank overigens, is Facebook niet het nieuwe call center aan het worden? In plaats van dat de telefoon gepakt wordt en een medewerker te woord staat naar de klant, staat deze nu ook te woord, maar dan digitaal ipv telefonisch. Is dat de huidige verschuiving? Iedere Nederland heeft Internet, zou het kunnen? Ik weet het niet, maar ik heb het idee dat grote bedrijven hier wel op inspelen.
Wat Corine ook zegt: grote bedrijven hebben een prachtige pagina, maar je ziet nooit slechte uitspraken, of posts met klachten. Die zijn allemaal prive of je hebt soms zelfs niet eens de mogelijkheid een privebericht te sturen. Consumenten kunnen dan alleen reageren op geplaatste artikelen op diezelfde pagina. Alles gaat via het back-office (de medewerker die garant staan voor online vragen of opmerkingen), waar zij je vragen beantwoorden via een chat-gesprek of mail.

Toevallig lees ik nu net dat KLM 30.000 persoonlijke interacties per week heeft. Dat zijn 4286 persoonlijke interacties per dag, 179 interacties per uur. Dan is het een echte strijd om binnen 1 uur antwoord te geven. Het zou zomaar eens het nieuwe call center van KLM kunnen worden.

Karlijn van KLM zegt dan ook: “Als je service goed zit, kun je gaan werken aan merk & reputatie en e-commerce.” Een hele verstandige opmerking vind ik zelf, je kunt niet uitstralen of uitbeelden dat jou bedrijf het beste is, het beste verkoopt of het goedkoopst is in bepaalde voorbeelden terwijl er elke dag duizende vragen binnen komen hoe jou boodschap niet duidelijk is of dat de consument zich niet afweet van de gebeurtenis of het totaal niet begrijpt. Het mooie aan KLM is dat zij niets van hun social media activiteiten uitbesteden. Dit hebben zij allemaal in eigen huis. Op die manier kan ook gewerkt worden aan één strategie, één missie en één visie. Zo ben je als bedrijf ook consistent en duidelijk naar je consument toe.

Hieronder geeft Corinne een verslag van wat altijd al duidelijk was, wat Facebook elke presentatie weer laat terug komen en wat nieuwe gastsprekers wederom hetzelfde vertellen, maar eigenlijk niets nieuws is.

De belangrijkste Facebook-feiten

Aangezien het congres over Facebook ging, zet ik hieronder de belangrijkste onderwerpen en cijfers op een rij. Deze informatie komt van Bas Blom en Dorianne Rochelle van Facebook en Will Ashton van Nanigans, de officiële API-advertentiepartner van Facebook.

Cijfers Facebook

Dat de mobiele applicatie steeds belangrijker wordt, dat wisten we al. 75% van de wereldbevolking beschikt over een mobiel (in 2016 is dat voor 45% een smartphone) en Facebook wordt iedere dag door 2.500 verschillende typen apparaten geopend.

  • Nederland telt nu bijna 8 miljoen Facebook-accounts.
  • 65% van de internetgebruikers, ouder dan 13 jaar, heeft een account.
  • Hiervan zijn 6 miljoen Nederlanders per dag op Facebook te vinden, wat overeenkomt met dagelijks het dubbele aantal kijkers van ‘Boer Zoekt Vrouw’ of ‘The Voice of Holland’.
  • Daarvan gebruikt 4,6 miljoen een mobiele applicatie.
  • 7,8 miljoen bezoekers komen maandelijks terug.
  • Daarvan doen 6,1 miljoen mensen dit via een mobiele applicatie.
  • Gemiddeld checken mensen 14 keer per dag Facebook.
  • En we spenderen 11 uur per maand gemiddeld op Facebook.
  • 27% van al het mobiele internetgebruik wordt doorgebracht op Facebook en Instagram.
  • Volgens Amerikaans onderzoek is een Facebook-fan 173 US dollar waard.

Over Facebook-advertenties

Adverteren is de belangrijkste inkomstenbron van Facebook. Je hoort mensen wel eens zeggen dat Facebook niet gratis is. Uiteindelijk klopt dat voor bedrijven zeker ook wel. Zonder adverteren is je bereik zó laag (12 -16 procent), dat je er niet onderuitkomt als je iets van een goede fanbase wilt opbouwen. Er zijn veel verschillende manieren van adverteren en het is heel belangrijk op welke plek op Facebook je je advertentie plaatst. De mobiel wordt steeds belangrijker, vooral omdat steeds meer mensen hierop Facebook openen.

Mobiele advertenties

Was de omzet voor mobiele applicaties vorig jaar nog nul procent, dit jaar is deze omzet dankzij de nieuwe vormen van adverteren maar liefst 40 procent voor Facebook. Advertenties in de tijdlijn komen sinds vorig jaar ook op de mobiel naar voren (gesponsorde verslagen), vandaar deze stijging.  Van alle content in je tijdlijn is maar liefst 5 procent al in advertentievorm. Gelukkig heb je dit vaak zelf niet door, het zijn posts waarop je vrienden reageren en het woordje “sponsored” valt over het algemeen niet op. Overigens vind ik het de meest aangename manier van adverteren. Als je dan toch fans wilt trekken (10 procent van alle bezoekers belandt uiteindelijk maar op je pagina), dan vind ik dit de minst agressieve en beste manier. Creativiteit en relevantie zijn uiteraard van belang.

Customer Audience

Wat een aantal keren genoemd werd vandaag, is ‘customer audience‘. Een mooie methode van Facebook om zeer nauwkeurig gesegmenteerd te adverteren. Je legt als het ware je eigen klantendatabase met e-mailadressen over die van Facebook heen en de tool haalt alle Facebookers eruit die in beide systemen voorkomen. Op die manier kun je heel gericht adverteren op de juiste doelgroep. Je behaalt hiermee 10 keer betere resultaten dan via de “normale” manier.

Aangezien Facebook de privacy altijd hoog in het vaandel heeft staan (hier klonk gegniffel in de zaal), blijven de gegevens voor beide partijen onzichtbaar. Je kunt dus niet zien wie er in het overlappende gedeelte voorkomt. Mooi en goed uit te voeren met de Power Editor van Facebook zelf. Men moet alleen wel het zelfde email adres gebruiken op Facebook, als bij jou in je klantenbestand bekend is, anders heeft het geen zin.

Tot slot

Ik vond het over het algemeen zeker een leuk congres. Ik vond het positief dat Facebook zelf aanwezig was. En ik hoop oprecht dat de volgende keer andere onderwerpen aan bod komen en ze ons de volgende keer met een minder ‘verkooppraatjes-gevoel’ achterlaten. Er valt namelijk zóveel te vertellen, over dit machtige, mooie, wereldwijd beroemde en beruchte bedrijf. Laat ons eens zien hoe Facebook werkt, hoe het aan de binnenkant draait, waarom er nooit iemand bereikbaar is bij vragen of problemen en wat het sociale karakter is. Dan weet ik zeker dat het volgend jaar goede, volle zalen trekt. Want laten we eerlijk zijn, iedereen die met Facebook werkt, wil toch maar al te graag ook een kijkje in hun keuken nemen? ”

[Bron, last accesed 21 januari 2014] Corinne Keijzer, 10 oktober 2013, meer dan 10000x bekeken pagina: http://www.marketingfacts.nl/berichten/facebook-is-geen-vrienden-of-contenplatform-het-is-een-advertentieplatform

Plaats een reactie